Projekt: Zkvalitnění systému péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v Moravskoslezském kraji
Zkrácený název: Integrace na druhou
Projekt „ Integrace na druhou“ finišuje
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Cílem projektu Moravskoslezského kraje a jeho spolupartnerů KVIC Nový Jičín, PPP Frýdek – Místek a PPP Opava je zkvalitnění systému péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v Moravskoslezském kraji.
Dvacet škol v rámci Moravskoslezského kraje se v první etapě zapojilo do dalšího vzdělávání pedagogů. Do rozšiřování svých kompetencí se začlenili učitelé prvního i druhého stupně, výchovní poradci, preventisté, školní speciální pedagogové a školní psychologové, kteří pracují na svých školách v rámci poradenských pracovišť. K nejzajímavějším pro školní praxi patřily kurzy:
· Typologie osobnosti a její využití ve škole
· Hodnocení jako součást učení
· Nácvik terapeutických technik se zaměřením na relaxaci a komunikaci s využitím výtvarných a hudebních prvků
· Zásady konstruktivní komunikace
· Práce s dětmi s poruchami chování, s poruchami učení
· Foresteinova metoda instrumentálního obohacování
· Mediační výcvik
· a mnohé další
Další část projektu byla zaměřena na aktivity pedagogů s žáky a s jejich rodiči. Na základních školách se tak nově rozjely činnosti zavádění terapeutických technik do praxe, které byly zaměřeny na relaxaci a komunikaci s využitím výtvarných a hudebních prvků. Nově byly zaváděny metody Instrumentálního obohacování podle Reuvena Feuresteina a Mediační výcvik, které na školách provádějí školní psychologové a školní speciální pedagogové v rámci přímé práce s individuálně integrovanými žáky.
Každá spolupracující škola měla v rámci projektu připravit společná projektová odpoledne a společné dílny pro rodiče žáků se speciálně vzdělávacími potřebami.
Na naší škole proběhly projektová odpoledne pro různé věkové skupiny žáků se speciálně vzdělávacími potřebami, které byly voleny s ohledem na zájmové zaměření žáků a aktuální problematiku, o kterou se děti nejen v hodinách, ale i ve svém volném čase zajímají. Velká účast žáků byla podpořena volbou tématu, kterým chtěla škola docílit, aby se projektová odpoledne nestala pokračováním vyučování.
Společné dílny s rodiči žáků se speciálně vzdělávacími potřebami byly zaměřeny na seznámení rodičů se způsoby, pomůckami a metodami práce s dětmi se speciálně vzdělávacími potřebami, které se na každé škole praktikují. Ukázkami byli rodiče inspirováni, jak zvládat domácí přípravu s dítětem na vyučování, mohli si vyzkoušet společnou práci se svým dítětem pod přímým vedením pedagoga. Velmi přínosné se jevilo sdílení vlastních zkušeností s ostatními rodiči a účast pracovníka pedagogicko – psychologické poradny, který mohl odpovídat na konkrétní dotazy. Rodiče na naší škole ocenili zejména to, že nápravná cvičení i domácí příprava mohou mít charakter a podobu her nebo soutěží v závislosti na tom, co dítě preferuje, a uvědomili si hlavní smysl společných dílen, že hraním se dá učit. Na základě vyhodnocení zpětných vazeb všech zúčastněných rodičů a žáků na naší škole, vyplynulo to, že společné dílny s rodiči i projektová odpoledne se jeví jako zajímavá a netradiční forma aktivit, která je přínosná v rámci spolupráce rodiny a školy.